Społeczeństwo staje się coraz bardziej świadome i lepiej wykształcone, jeśli chodzi o medycynę estetyczną. Nie oznacza to jednak, że naprawdę zrozumieją tajniki tego, na czym mogą polegać zabiegi estetyczne. To zrozumiałe, że omówienie potencjalnych powikłań z pacjentami może być niewygodne, zwłaszcza dla początkujących lekarzy. Jednak jest to niezbędne i jeśli będziesz wiedział jak to zrobić – taka umiejętność znacznie wpłynie na Twoją reputację zawodową jako bezpiecznego i etycznego lekarza medycyny estetycznej.
Lekarz – klient, czyli jak ważna jest szczerość w medycynie estetycznej?
Niektórzy praktycy zajmujący się estetyką nie mają pewności co do omówienia możliwych powikłań, ponieważ obawiają się, że taka medycyna estetyczna nie jest kluczem do sukcesu, ale do przestraszenia pacjentów. To błąd – szczerość bowiem jest zawsze najlepszą strategią. Bądź otwarty w tym temacie od samego początku kontaktu z klientem. Nigdy nie unikaj tematu komplikacji – Twoi klienci mają prawo to wiedzieć. Twoim zadaniem jako profesjonalnego i etycznego praktyka medycyny estetycznej jest upewnienie się, że klient jest w pełni poinformowany. Jeśli boi się, że coś pójdzie nie tak – bez względu na to, jak mało jest prawdopodobne – wyobraź sobie, jak mógłby zareagować, gdyby rzeczywiście coś poszło nie tak. Dobro pacjenta jest nierozerwalnie związane z Twoją reputacją i zawsze powinno kierować Twoimi decyzjami.
Medycyna estetyczna a komplikacje – jak to wyjaśnić klientowi?
Określając potencjalne powikłania po zabiegu medycyny estetycznej, którym interesuje się Twój klient – sensowne może być pogrupowanie ich w kategorie (na przykład dzieląc na pospolite i rzadkie). Mogą się one wahać od siniaków i guzków po infekcje, ślepotę i udar. Nie unikaj żadnych tematów z tego powodu, że nie chcesz na zapas martwić pacjenta. Musisz upewnić się, że Twoi klienci w pełni świadomi realiów wszelkich zabiegów estetycznych, które rozważają. Możesz również wysłać ulotkę informacyjną dla pacjenta dotyczącą produktu, którego będziesz używać, do przejrzenia przed konsultacją.